08/02/2010

! جايا جايَّا

Ain Reggada عين الرقادة
Ain Reggada عين الرقادة
Ain Reggada عين الرقادة
©Yamal
¤
¤

جايا جايَّا
ب حشما وحيا
لحبيبي جايا
بعد ما كنت قطرا
ف السما عاليا
صرت حبة ثلج
ف راس الجبل صافيه
وف الشعاب مياه جاريه
حبيبي ف الوطا واقف
وشوقو لي واد جارف
و قرانو دايرين ف الصف
فاز بيا ب اسهامو
ولفني ف سلهامو
وف الخلوه
وسكرة الهوى
حكا لي اشجانو
ونعست ف احضانو
ولما فقت
سيَّحني ف وطانو
وملكني بسلطانو
وبرزت ليه
ف ايامو ولياليه
عروسه كامله مكموله
ب قلبو دره غاليه
ب جناحو دافيه
وف جنانو فاكيه
وانا طايعه ليه
وهو طايع ليَّا
على راسو وعينيه
ايامي مواسم لمه
وقيامي افراح دايمه
نفوس عشاقي فيَّ عايمه
ولا الواحد يحسد حد
لا بغض لا حقد
لا غيره لا غيبه لا نميمه
لبعضنا بعض رحمه
حامدين الواحد الاحد
ودارنا ب عين الله محضية
وارواحنا- بفضلو- راضيه مرضيه
ياسايلين فيَّ
ياحايرين
أنا من طين
وماويه
أنا مذبالة العين
خضرا العذرا
طراوة الشجره
حلاوة الثمره
حكاية لمكان
حجاية الزمان
الكاويه بالنظرا
الداويه
الراوية
الغاويه
كل نفس بيَّ
مرويه

¤¤
 
عبد المالك المومني

1 commentaire:

Unknown a dit…

شكرا لشاعرنا على التغني بجمال المنطقة الا خضرا عروس االشرق