21/11/2009

من كَال أنا محكَوره؟

Ain Reggada عين الركَادة
©Yamal
*
*
من كَال أنا محكَوره؟
من كَال ساكَـيتي مَ الما مهجوره؟
وانا عيني فالزمان ولمكان محفوره
وبناسي واهلي واحبابي معموره
زاهيين هما بيا وفرحانين
وانا بهم هانيه مسروره
أنا إلاَ غبت مره مره
ما نا نكاره لـحبابي ما غدَّاره
ولاَ حضرت بـ فيض الرحمه هدَّاره
عذرا زيني زين الحور
وبـ زيني انا ما مغروره
وليَّه نقيه وتقيه
مْرا بـ حجاب الله مستوره
جناني جنه كحله مْ لَخضوره
فاكيتي وزروعي مظهره ولاَّ مطموره
على دور ليَّام ولعوام موفوره
لي حبيب لبيب
شباب وأديب
هو سمَّاني خضرا
شرابي ف فمُّو خمرا
كَـلبو فـ غربتو بـ شوﮔـو عليَّ جمره
جناح مهاجر
بـ غناه فيَّ ساير طاير
وغنايتو ما تّملّ ولو مكروره
يغير علي غيره
والغيره لـ حب الخلان قهاره
وانا بـ غيرتو ما مقهوره
بغاني وبغيتو
وسكنٍّي وسكنتو
وقصتنا بقات فـ الدنيا حكايه
وحجايا بـ لسان حالنا مشهوره
أنا ما محكَوره يا ولدي
وساكَيتي مَ الما ما مهجوره
زُور ودور على العين والسور
واشرب وجرَّب حبي وودي
تلقى روحك بلا ما تحس ليَ مجروره
*
*
عبد المالك المومني

Aucun commentaire: